Hoe maak je van je klanten fans?
Mevrouw Jansen lachte eindelijk naar me. Op een mooie zonnige dag was het gelukt, een eerste glimlach van deze, op het eerste oog, norse vrouw. Ik was 17 jaar en werkte bij de bakker, in voor mij de grote stad Gorinchem, toen ik aan mijn missie begon.
Daar was mevrouw Jansen. Zij was nou niet echt een vrolijke vrouw. Beetje nors en stil. Ze nam alleen maar elke week hetzelfde brood mee. En wilde zo snel mogelijk de winkel weer uit. Laat staan dat ik een praatje met haar kon maken. Maar ergens voelde ik dat er meer achter deze vrouw verscholen ging. Dus ik zag het als mijn persoonlijke missie om haar een leuke dag te bezorgen. Om Mevrouw Jansen om te turnen tot een blije klant. Een fan.
Af en toe stopte ik een extra broodje in haar tas.
ik vroeg hoe het met haar ging en glimlachte lief naar haar zoals een meid van ondertussen 19 kon doen. En dat deed ik niet om meer te kunnen verkopen. Ze was immers maar alleen. Dus de aanbieding 3 broden halen, 2 betalen was voor haar niet weggelegd. Ik deed dat omdat ik haar zag als mens die ook gezien en gehoord wilde worden. Ik hield vol. Weken en maanden lang.
Je snapt, het begon zijn vruchten af te werpen. Mevrouw Jansen begon voorzichtig te ontdooien. Ik kwam erachter dat ze goede humor had en we kregen er samen lol in. Ze vertelde wanneer haar man gestorven was en hoe haar dochter heette. Ze bleef graag nog wat langer in de winkel staan om nog even te kletsen. Uiteindelijk wachtte ze op mij als ik een andere klant aan het helpen was en werd aan mijn collega doodleuk verteld dat ze alleen door Karin geholpen wilde worden.
Wat kan er dus veel gebeuren als je iemand echt ziet en hoort zonder de intentie te hebben om daar zelf heel veel beter van te worden.
Ik werd zwanger.
En toen ik bevallen was lag er op de mat een prachtige kaart met zelf gebreide sokjes.. van Mevrouw Jansen. Ik had er een fan bij voor het leven.
Ik hoop dat jij ook zo naar jouw klant wilt kijken. Niet om er per definitie alleen zelf beter van te worden. En daar bedoel ik niet mee dat je geen winst mag maken, integendeel. Als jij ervoor zorgt dat jouw onderneming winstgevend is en er genoeg over blijft, kan je daar juist weer van weggeven en investeren zodat je je klant nog beter van dienst kunt zijn.
Dat betekent keuzes maken. Het beste aan jouw klant willen geven en het beste voor jezelf doen. Als je die twee dingen samenvoegt, dan ontstaat er iets magisch. Dan gaat jouw aanbod als warme broodjes over de toonbank.
Ik denk dat mevrouw Janssen ondertussen niet meer leeft. Maar wat heb ik veel geleerd van deze vrouw. Ze kocht na een tijd wel af en toe een extra koekje voor bij de koffie of in het weekend een gebakje om samen met haar dochter op te eten. Dat betekende extra omzet voor mijn werkgever. Zou ze dat gedaan hebben als ik haar niet dat beetje extra aandacht had gegeven? De kans is groot van niet.
Wil jij eens sparren over hoe jij het voor elkaar kan krijgen om ook fans te maken van je klanten? Stuur me dan hier een berichtje.