Spreek duidelijke taal tegen je klant

PLEURT HET LEKKER IN JE ZAKKIE . Dit bordje kwam ik tegen in de markthallen in, je raadt t al, Rotterdam. Je hoeft jezelf in ieder geval niet af te vragen wat je hier moet doen toch? Gewoon je snoepjes in het zakje gooien. En dan afrekenen. Simpel, maar we snappen het allemaal.

Ik heb een tijdje in Rotterdam gewerkt en ik vond het er heerlijk. Lekker direct, geen gedoe, er werd niet omheen gedraaid maar duidelijke taal gebruikt (soms iets te duidelijk maar dat terzijde).

En ook al vinden wij simpele, duidelijke taal heel fijn. We doen zelf vaak het tegenovergestelde.

Als ik de vraag stel aan een willekeurige vrouwelijke ondernemer: Welk probleem los je op bij je klant? Hoor ik vaak een hoop gestotter, hier en daar een lange eeeehhhhhh en na 5 minuten weet ik nog niet precies welk probleem er opgelost kan worden.

Als jij mij niet kan vertellen wat je voor jouw klant kunt betekenen in een paar simpele zinnen? Begrijpt jouw klant het zeker niet. Jouw klant wil niet hoeven denken: wat bedoelt ze nu eigenlijk? Jouw klant wil klip en klaar, in Jip en Janneke taal horen/lezen/weten of jij de persoon bent die een oplossing aanbiedt die hij of zij nodig heeft.

In Jip en Janneke taal is soms best een uitdaging.

Je hebt zelf een hele andere taal als jouw klant. Je gebruikt woorden uit jouw vakjargon. Of interessante benamingen, afkortingen, Engelse zinnen of andere uitdrukkingen waarvan jouw klant niet eens weet wat het betekent. Weet je voor wie de boeken van Jip en Janneke geschreven zijn? Voor kinderen. Dus als die snappen wat jij zegt, dan snapt jouw klant het ook.

TIP: Schrijf in een paar zinnen op welk probleem je oplost en voor wie. En laat het iemand lezen die niks weet van jouw vakgebied. Als die persoon het snapt? Dan zit jij goed.

Dan nu aan mij de taak om jou uit te leggen wat ik voor jou kan betekenen:

Als je uren naar je scherm zit te koekeloeren omdat je niet weet waarover je moet schrijven op social media. En je vindt dat je niet veel te vertellen hebt en geen ideeën hebt voor een mooie post, die ook nog eens reacties geeft.

Dat los ik op door jou te laten ontdekken wat jij WEL te vertellen hebt en wat je klant wilt horen. Door jou zelfvertrouwen te geven en te voorzien van tig ideeën voor jouw volgende posts.

Herken jij jezelf hier in? Pleurt dan hier even je naam neer en ik vertel je in duidelijke taal wat jij kan doen (als je het tenminste zat bent om te zien dat anderen blijkbaar wel genoeg interessante onderwerpen hebben om over te schrijven maar jij je nog steeds afvraagt hoe ze dat toch doen).

Neem ik nog even een snoepje, er past behoorlijk veel in zo’n zakje namelijk 🙂