Zijn flyers nog wel van deze tijd?
Als je je met marketing bezig houdt zijn er vele vormen die je kunt gebruiken om je potentiële klanten te bereiken. Eén daarvan zijn flyers rond (laten) brengen. Soms wordt deze methode overschat en is de teleurstelling groot als je tijd, geld en energie hebt gestoken in een prachtige flyer. Maar er weinig resultaat uit komt.
Het kan wel werken als je net wat meer doet dan alleen flyeren. Zie hier een mooi voorbeeld: onze dochter Kyra (10 jaar) wilde net als haar moeder ook wel is een eigen bedrijf. Maar wat kan je doen als je nog zo jong bent?
Na een brainstormsessie waarin van alles voorbij kwam bedachten wij: Ontbijtservice Kyra. Ontbijtjes rondbrengen in het dorp kan (met hulp van mama) ook een 10-jarige dame. We maakten een flyer op canva.com en lieten hem afdrukken.
Rekening houdend met een aantal punten:
1. We wonen in een dorp zonder winkels dus weinig tot geen concurrentie.
2. Er woont niemand in de buurt die ook zoiets doet of gedaan heeft dus we zijn uniek.
3. We zetten Kyra’s foto op de flyer zodat het persoonlijk wordt en ze een gun-factor creëert. (ah wat lief zo’n meisje)
4. We maakte het betaalbaar dus voor iedereen toegankelijk.
5. De klant kon kiezen uit 3 soorten. Dus wel keus maar niet teveel.
6. We hadden 1 datum geprikt waarop de ontbijtjes gratis bezorgd werden. Dus lekker duidelijk.
7. Er kon via de mail, whatsapp of via onze brievenbus besteld worden.
8. En ze kregen een tikkie een dag van tevoren om makkelijk te betalen.
We zijn deze flyers gaan rondbrengen in ons dorp met maar liefst 90 huizen :). En daar begon gelijk de reis als ondernemer voor Kyra. Bij sommige mensen, zoals de buren, belden we aan en deed Kyra haar verhaal. We vertelde ook dat 10% van de winst naar een goed doel zou gaan. Sommige mensen stonden buiten toen we aan het bezorgen waren dus ook daar vertelde ze enthousiast over haar ontbijt service. En bij anderen deden we het gewoon in de brievenbus.
En nu wordt het interessant:
– In totaal werden er 29 ontbijtjes besteld! Super veel voor een eerste keer.
– Waarvan 7 door familie (oma, tante, gezin)
– 4 door directe buren
– 1 door mensen die we niet kennen of hebben gesproken maar de flyer genoeg was om te bestellen.
– De rest, het grootste gedeelte dus, door bekende van de kerk/dorp of mensen die we hadden gesproken met rondbrengen van de flyer.
Dus op de vraag: heeft flyers rondbrengen nog nut?
Jazeker, maar dan vooral bij de mensen die je op de een of andere manier al kennen. Of die je spreekt met de flyer in je hand. Want als we dat niet hadden gedaan, hadden we veel minder ontbijtjes verkocht.
Het gaat dus in de meeste gevallen niet om een papiertje in de brievenbus maar om de verbinding die je ooit al gelegd hebt of de verbinding die je aangaat als je de mensen ontmoet.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Maar de regel leert dat een flyer zeker kan bijdragen aan je naamsbekendheid, professionaliteit, en een mooi middel kan zijn om met mensen in gesprek te gaan. Maar om al je aandacht en energie daarop te vestigen is verspilde moeite. Verbinding met mensen is waar het om draait.
Je snapt dat Kyra’s spaarpot goed gevuld werd en wat één keer een succes is kunnen we gewoon herhalen en verbeteren. Ze gaf zelfs bijna 20% aan het goede doel. Om zo ook een ander tot zegen te zijn.
Als jij mooie flyers op de plank hebt liggen of je bent van plan er te gaan (laten) maken. Maar je weet niet goed wat je er nog meer mee kan doen dan rond brengen? Vraag dan hier het gratis Peper in je business gesprek aan. Dan ga ik een half uurtje met je brainstormen. Reken maar dat we samen toffe ideeën kunnen bedenken. Zodat ook jouw spaarpot goed gevuld kan worden.