Consequent zichtbaar zijn valt in de praktijk niet altijd mee

Een vraag die ik regelmatig voorbij hoor komen: ”Hoe motiveer ik mezelf nu om consequent zichtbaar te zijn? Ik probeer het telkens weer, het gaat dan even goed, maar na een tijdje heb ik er geen zin meer in. En dan laat ik het weer versloffen.”

Ik heb helaas geen pas klaar antwoord omdat het per persoon en situatie verschillend is. Maar toch zijn er wel een aantal dingen die ik mee wil geven. Want het kan zomaar zijn dat jij er ook weleens tegenaan loopt. Of dat je denkt zo na een vakantie: ‘Ik ga ervoor’, en je hebt zelfs een planning gemaakt, en gaat enthousiast van start. Maar dat je over een week of twee er al de balen van hebt, en er klaar mee bent. Dan kan je deze tips goed gebruiken:

1. Vraag je eerst eens af waarom je consequent zichtbaar wilt zijn. Wat denk je daarmee te bereiken en wat is het doel? Ik ken ondernemers die het zichzelf telkens kwalijk namen dat het ze weer niet gelukt was. Maar toen ik de vraag stelde waarom ze dan met regelmaat een goede post of storie wilde maken, vonden ze dat dat hoorde als je ondernemer bent. Terwijl ze klanten genoeg hebben, ze er geen plezier uithalen en zonder die druk dezelfde leuke ondernemer zijn. Dus waarom wil jij consequent zichtbaar zijn?

2. Als je het doet, doe het dan goed. En dat is makkelijker gezegd dan gedaan, dat snap ik. En met goed bedoel ik niet perfect. Hoe meer je het doet, hoe beter je erin wordt en hoe makkelijker het gaat. Maar doe het, of doe het niet. Het heeft geen zin om het maar half te doen. Dat is echt frustrerend. En ik weet hoe het is, ik doe op het moment van schrijven bv LinkedIn maar half, en dat schiet echt niet op. Maar ik kan ook geen resultaat verwachten als ik er weining energie insteek. En het kan zomaar zijn dat je een investering moet doen in een training over social media, dat zou ik zeker aanraden. Of dat je iemand mee laat kijken in de dingen die je wilt gaan posten. Maar als je het besluit neem om social media te gebruiken ga er dan voor, en stop met half werk leveren. Dan heb je ook geen last van weining resultaat.

3. Social media is niet het enige marketing middel.
Heb jij je weleens afgevraagd of een ander middel misschien niet veel beter voor je werkt? Ik noem een aantal voorbeelden: Elke maand naar een netwerkebijeenkomst, potentiële klanten bellen, ouderwets gaan flyeren, mond tot mond reclame belonen zodat klanten weer nieuwe klanten aanleveren, op een event of markt gaan staan, goed vindbaar zijn op googel, samenwerkingen opzoeken, adverteren op googel of in de krant of in een blad waar jouw doelgroep te vinden is. En zo kun je zelf wellicht nog meer dingen verzinnen. En als social media wel helemaal past bij jou is dat goed, dan kun je daar werk van maken. Maar check het eerst is voor jezelf.

4. Social media is een lange adem hebben. Online zichtbaar zijn kost tijd, jouw volgers hebben tijd nodig om jou leuk te gaan vinden en te gaan vertrouwen. In real life gaat dat vaak veel sneller. Dan is het dus wel belangrijk om consequent zichtbaar te zijn zodat je betrouwbaar overkomt en ze in eerste instantie is kunnen reageren op iets wat je deelt. En je kunt je volgers dan ook meenemen in jouw verhaal. En ze stapje voor stapje begeleiden naar bv een gratis gesprek, een weggever of zelfs een product verkopen. Het kan echt, gebeurd bij mij ook. Maar sommige van mijn volgers ‘kennen’ mij al 4 jaar voor ze de stap zetten om klant te worden. Bij sommige gaat het gelukkig ook veel sneller. Maar hou vol.

5. Niet alles hoeft leuk te zijn. Laten we wel wezen, marketing doen is gewoon hard werken. Ook als je er soms geen zin in hebt. En soms krijg ik het gevoel dat er een beetje de trend heerst dat alles goed moet voelen. En tot op zekere hoogte ben ik het er mee eens. Maar soms heb je gewoon te doen wat je moet doen. En dat is zichtbaar zijn (als je gekozen hebt voor social media als marketing middel), en ook als je het even niet voelt. En wil je dat niet? Prima, maar dan moet je ook niet klagen dat je geen resultaat behaalt. En natuurlijk is dit maar de helft van het verhaal. Want hierna komt de volgende tip:

6. Als je het dan toch ‘moet’ doen, dat zichtbaar zijn. Maak er dan gewoon een feestje van. Zorg dat je er zelf ook een beetje van geniet of wijzer van wordt. Ik stel zelf regelmatig vragen in mijn stories, dat zorgt voor verbinding en leuke gesprekken. Maar het zorgt er ook voor dat ik mijn volgers steeds beter leer kennen. En die info kan ik weer gebruiken voor een nieuwe post of vervolg vraag. En daarnaast mag je gewoon jezelf zijn. Dus relax een beetje als je met je koppie voor de camera verschijnt. Je bent echt niet belangrijk genoeg voor je volgers dat ze zich druk gaan maken over hoe je haar zat of dat er rommel op de achtergrond te zien is. Ze swipen en swipen en als je geluk hebt blijven ze even hangen om te luisteren of te lezen wat jij wilt vertellen. En daarna gaan ze gewoon weer door met waar ze mee bezig waren.

Er is nog veel meer over te zeggen, maar de conclusie voor nu is: Neem een besluit, zie het als marketing, hou vol, zorg dat je er goed in wordt, en neem het niet te serieus. Maar serieus genoeg om er klanten mee te bereiken. Houdt je doel scherp voor ogen, dat helpt om vol te houden.

Heb jij ook een vraag over je onderneming? Stel dan hier je vraag en krijg uitgebreid en gratis antwoord op jouw persoonlijke situatie. Zodat je huppakee weer verder kunt.

Liefs van Karin
Adviesbureau voor vrouwelijke zzpers